Page 9 - Lääneranna Teataja 2020-27
P. 9
Distantsõpe – kas uus normaalsus?
12. märtsil 2020 kuulutas Vabariigi Valitsus seoses koroonaviiruse pandeemilise levikuga maailmas ja vii- ruse tõenäolise Eesti-sisese leviku laienemisega riigis välja eriolukorra. Sellega seoses viidi kõik üld- ja huvi- hariduskoolid üle distantsõppele. Küsisime Lääneranna valla koolijuhtidelt, kuidas on nende asutuses distantsõpe korraldatud. Mis on selle plussid ja miinused ja kas dis- tantsõpe võiks olla miski, mida praktiseerida ka pärast eriolukorra lõppemist?
Koonga ja Lõpe kool
Mare Paarasma: Neli nädalat distantsõppes on ühiselt läbit- ud. Oleme kõik uutes tingimustes ja tasapisi hakkame kohanema. Õpetajad, õpilased ja lapsevanemad on kogenud ja õppinud selle ajaga palju uut. Koonga ja Lõpe kool saavad hakkama.
Õpetajad panevad õpiülesanded ja suunised eKooli või edastavad e-posti teel. Õppimiseks, õpetamiseks ja oma- vaheliseks suhtlemiseks kasutatakse OPIQu keskkonda, Skype’i, Jitsi Meeti, saadetakse pilte ja salvestisi, kuid katsetatakse ka uusi e-keskkondi. Infot tuleb ju praegu igalt poolt tohutult palju. Kuid peame arvestama sellega, millega ka õppijad hakkama saavad. Mõnes aines antakse töö terve nädala peale. Oleme otsustanud, et numbrilisi hindeid ei pane. Õpetajad annavad eKoolis teada, kuidas ja mil viisil annavad õpilased tagasisidet tehtud tööde kohta. Õpeta- jatega teeme kord nädalas veebikoosolekuid, kus vahetame kogemusi ja arutame läbi tekkinud küsimused. Klassijuha- tajad on leidnud igaüks ise sobiva viisi enda klassi õpilas- tega suhtlemiseks. Igapäevased on telefonivestlused, e-kir- jad, vestlemine Messengeris jne.
Kõige tähtsam on koostöö ja omavaheline suhtlus. Tänan ja kiidan Koonga ja Lõpe kooli õpetajaid, õpilasi ja lapsevane- maid kannatliku meele, väga hea koostöö, tohutu suure ja hoopis teistsuguse õppimise ning õpetamise eest! Ikka üks- meelselt ja tervelt edasi!
Kõmsi Lasteaed-Algkool
Pille Saatmäe: Kirjutasin täna õpetajatele gruppi, et nelja- päevane “õpetajate tuba” tuleks teha täna, s.o kolmapäeval. Aeg sama, kell 18.00. Vastused: “Oot, ma tõstan siis õpi- lasega vestluse teisele ajale“; „Mul on tund, aga saan ehk pool tunnikest nihutada“ ja osadele ka sobis. Nii ongi, et hommikused tunnid-ülesanded jõuavad õhtuks õpetajale, siis on vestluse-tagasiside voor ja peale seda algab järgmise päeva õpiülesannete ettevalmistamine.
Laste tagasiside on seinast seina. Ühed naudivad täiega ja saavad hästi hakkama; teised teevad nii vähe kui võimalik, aga kõik on siiski esitatud; kolmandad saavad hakkama kui ema-isa töölt tuleb; ja mõned teevad peale viimast hoiatust. Lapsevanemaid kiidame ja täname õpetajatega ikka ja jälle. Õnneks lisandub iga päevaga neid, kes tahavad kooli tagasi!
Neljas nädal – nii palju uusi kogemusi, uut materjali, uusi lahendusi ja lõputu hulk materjali, millega tahaks ise tut- vuda ja õppida. Olukordade ja loetu ümbermõtestamist; laste, õpetajate, lastevanemate ja iseenda motiveerimist. On, mida analüüsida ja koguda!
Meil on vedanud. Kõik meie lapsed on terved ja õppetöös kaasatud. eKool, Opiq, Endomondo, looduskaamerad, videod, jututoad, Matetalgud, Padlet, 99Math, E-koolikott, Taskutark, EKI ja veel hulk abivahendeid, mis lastele eel- nevalt tuttavad, on nüüd asendamatud kaaslased. Meister- dused, fotod, videod, Goldbergi masinad, kostümeerimised ja õppemängud pakuvad vaheldust.
Saame hakkama!
Lihula Gümnaasium
Siret Kesküla: Neli nädalat distantsõpet on kohe-kohe mööda saamas. Aeg ja olukord on hetkel suurimad vaenlased, aga ka parimad õpetajad olnud. Usun, et on olnud meetodeid ja vahendeid, mille kasutamist poleks tavalisel ajal ehk isegi mitte kaalutud (näiteks video teel uue osa õpetamine tundus veel kuu aega tagasi meist val- gusaastate kaugusel olevat). Leian, et Lihula Gümnaasiumi koolipere on eriolukorraga hästi toime tulnud. Reedel, päev pärast eriolukorra väljakuulutamist lülitasid meie õpetajad sisse corona-mode’i ja distantsõpe sai alguse.
Tahan väga kiita meie õpetajaid, kes on uute vahendite ja keskkondade kasutamisel leidlikud olnud. Peamine info jookseb meil ametlikku kanalisse, milleks on eKool (ja mis kahjuks esimestel päevadel vedas kõiki kasutajad oma mittepiisava süsteemiga alt), kuid igapäevatöös on käigus kõikvõimalikud vahendid: pildid, kõnesalvestused, video- tunnid, telefonivestlused, erinevad õpikeskkonnad jne. Kiidan ka meie õpilasi ja lapsevanemaid, kes on väga püüd- likud, toetavad ja positiivselt meelestatud olnud. Õpeta- jatega peame iganädalaselt videokoosolekuid, kus osaleb peaaegu kogu õpetajaskond. Kiitus sellegi eest. Õpilastelt ja lastevanematelt oleme kogunud tagasisidet. Teeb meele heaks, et saadud andmete põhjal on kodud meie töökorral- duse ja -viisidega väga rahul. Kõige olulisemaks pean hetkel motivatsiooni säilimist – nii õpilastel, õpetajatel kui ka laste- vanematel. Püüame omalt poolt teha kõik, et positiivne mõtteviis säiliks. Lubasin oma videotervituses õpilastele, et saame koos selles olukorras hakkama. Me saamegi!
Uus olukord on õpetanud palju seda, mida tavalises kooli- tunnis, tavalisel ajal, tavalises klassiruumis ei õpi – oluline on koostöö, ainete lõiming ja see, kuidas õpitud teadmisi päriselus rakendada. Pea püsti, me tuleme sellest olukorrast välja tugevamana ja ühtehoidvamana kui eales varem!
Metsküla Algkool
Pille Kaisel: Iseseisva õppimisega olid meie kooli lapsed juba varasemast tuttavad – alates septembrist on kõik 4.–6. klassi lapsed saanud kogu nädala ülesanded kätte esmaspäeva hommikul soomlaste välja töötatud keskkonna Qridi vahendusel. Nii oli meil enam-vähem töötav süsteem juba olemas; ka 1.–2. klassi lapsed ja nende emad-isad õppisid Qridi kasutamise kiiresti selgeks. Qridis koostab õpetaja ülesannete nimekirja ning laps saab seal ülesanded teh- tuks märkida, nii et õpetajal on hea ülevaade, kui kaugel keegi oma õppimisega on. Qridi päevikutesse postitavad lapsed fotod oma tehtud töödest ning saavad sinna õpetaja tagasiside. Lisaks kasutame suuremate lastega ka Google Classroomi.
Opiq.ee oli meil igapäevaselt kasutuses juba eelmisel õppeaastal; distantsõppe puhul on see muidugi täiesti asen- damatu.
Kui vanemad lapsed saavad oma õppimistega valdavalt ise hakkama, siis 1.–2. klassi puhul on vaja märksa rohkem juhendamist ja suunamist, mis nüüd suures osas perede õlule jäi. Suur aitäh meie emadele-isadele suure töö ja nähtud vaeva eest!
Esimese nädala suurimaks väljakutseks oli saada toimima reaalajas töötavad suhtluskanalid, mis oleksid turvalised ja sobivad ka I–II kooliastmele. Kuna juba õppeaasta algu- sest olime Google Educationi kasutajad, said meie valikuks Google Chat ja Google Meet. Chatis saame kiiresti infot edastada ja niisama lobiseda, Meet on suurepärane vahend suuliste vastamiste, tagasiside ja videotundide jaoks. Mõle- mad olid nii õpilaste kui ka õpetajate jaoks uued keskkon- nad, aga olime kiired õppijad.
LÄÄNERANNA TEATAJA / Nr 4 (27) 2020
9